Børnemiljø
Vi skaber trygge og inspirerende læringsmiljøer for børn, med fokus på både leg og fordybelse. Gennem en anerkendende tilgang understøtter vi børns trivsel og relationer.
Det fysiske børnemiljø
Vi har punktbelysning over bordene og læringsmiljøerne, som skaber fokus på bestemte områder, hvor vi gerne vil have børnene søger hen.
Vi har små "legerum" i de store rum, så børnene kan lege uden forstyrrelser.
Vi er opmærksomme på at skabe ro og fordybelse, når vi spiser, så vi kan indgå i gode og kvalitative samtaler med børnene
Vi har en hyggelig legeplads med bakker, beplantning, skygge på varme dage og læ på kolde. Vi har en opdeling af legepladsen i zoner, så der er steder at cykle, sandkasser og en boldbane, hvor der er plads til boldspil.
Legepladsen er afgrænset af hække og hegn, så den fremstår som en lukket have.
Vi har plantekasser, som bliver beplantet med både spiselige planter og blomster. Vi har desuden frugttræer og afholder en årlig blomsterdag, hvor alle børn kommer med en plante. På legepladsen er der et område, hvor man kan balancere. Der er et klatretræ, en sansegynge, dækgynger og en bålplads, som vi bruger til at lave mad på og hygge omkring.
Legepladsen er opdelt med små hække, som skaber tryghed for de mindre børn og giver mulighed for gruppeopdeling på legepladsen.
Vi bruger legepladsen som læringsrum, hvor vi følger de skiftende årstider.
På legepladsen har vi plads og rum til fysisk udfoldelse, men vi benytter også uderummet til at fordybe os i de mere stillesiddende aktiviteter, hvor vi f.eks. kigger på insekter gennem forstørrelsesglas og undersøger legepladsens dyreliv.
Det psykiske børnemiljø
Vi voksne er opmærksomme på, at det er os, der har ansvaret for relationen og samspillet, og benytter os af ICDP med fokus på samspilstemaerne.
Vi har en anerkendende tilgang til det enkelte barn og et bevidst ressourceorienteret syn på børnene.
Vi bestræber os på at have en autentisk og varm tilgang til vores relationsarbejde, hvor vi tydeligt viser, at vi holder af både børn, kolleger og forældre.
Vi guider og vejleder børnene i deres samspil, og vi giver børnene ideer til andre handlemuligheder, hvis de f.eks. slår.
Vi arbejder projektorienteret med emnet følelser og venskaber.
Vi snakker om, at det er ok at være forskellige, at der findes mange forskellige kulturer, nationaliteter og familieformer, og at alt er lige meget værd.
Vi oplever, at børnene spejler det samspil, vi har med dem, og benytter det i deres indbyrdes samspil.
Vi voksne har en god indbyrdes relation, som gør, at der er en god stemning. Børnene oplever, at de voksne accepterer hinandens forskelligheder og oplever en stor rummelighed blandt de voksne. De voksne er forskellige, men supplerer hinanden godt og er som personalegruppe enige om, at det er ok at stille undrende spørgsmål til hinanden og reflektere med hinanden. Derved udvikles vores pædagogiske praksis.
Det æstetiske børnemiljø
Vi udstiller børnenes værker - ofte med en lille beskrivelse af processen og læringen på Aula. Dette skaber stolthed hos børnene og giver mulighed for gode samtaler mellem børnene og deres forældre. Udstillingen af børnenes værker gør også, at forældre kan se, hvad deres børn lærer og oplever i løbet af dagen.
Vi indretter afgrænsede læringsmiljøer, som inspirerer til fordybelse og læring.
Indretningen af grupperummene afspejler det projekt, vi arbejder med i den givne periode, så børnene fortsætter med at fordybe sig i emnet gennem hele dagen.
Vi rydder op sammen med børnene flere gange dagligt, så læringsmiljøerne er indbydende og inspirerer til ny leg. Vi tilstræber at have billeder med ord, der viser hvor tingene skal være, så børnene kan være med til at holde orden.
Vi er i en proces, hvor vi arbejder med vores læringsmiljøer, og samtidig er vi i gang med en grundlæggende oprydning i hele børnehaven.
Vi vil løbende udvikle områder, som inviterer til kvalitet i legene. Fx har vi fokus på kroppen og dens funktioner i et fælles lokale – der er opsat læringsbilleder, spejl, litteratur og andet, som har fokus på kroppen.