Kontakt og åbningstider

Find vores kontaktoplysninger, oversigt over åbningstider, og hvilke dage vi har ferielukket.

Har I brug for en børnehaveplads og overvejer vores børnehave, eller er I bare interesseret i at få fat på os, er I meget velkommen til at kontakte os.

Børnehaven Tirsdalen
Vennelystvej 28
8960 Randers SØ
Telefon: 89 15 94 80
E-mail: tirsdalen@randers.dk

Åbningstider

Vi har åbent mandag til torsdag fra kl. 6.10 til kl. 16.30 Fredag er vores åbningstid fra kl. 6.10 til kl. 16.00.

Det er Randers Kommune, der bestemmer antallet af timer vi har åbent. Vores bestyrelse har fastlagt åbningstiderne, således de passer de fleste, og så vi tilgodeser de familier, der har behov for tidlig aflevering.

Ferieplan

  • Fredagen efter Kristi Himmelfartsdag
  • De 3 hverdage i ugen før påske
  • Grundlovsdag
  • Perioden imellem jul og nytår inkl. juleaftensdag og nytårsaftensdag
  • Uge 29 og 30 i skolernes sommerferie

Der er mulighed for pasning i feriebørnehave disse dage, på nær juleaftensdag. Vi samarbejder med vores gode naboer: Kristrup Børnehus og Kristrup Vuggestue og arrangerer os i lokalområdet. Vi sender medarbejdere med i feriebørnehaven.

Velkomstbrev

Velkommen til Den Selvejende Institution Børnehaven Tirsdalen.

Vi vil gerne fortælle jer lidt om, hvad vi laver i børnehaven, og hvad I skal huske at have med i børnehaven.

Så ved I lidt om os og om børnehaven, inden I skal besøge os første gang.

Praktiske informationer

Adresse:                             Vennelystvej 28, 8960 Randers SØ

Telefon:                              8915 9480

Mail:                                    tirsdalen@randers.dk

Hjemmeside:                       https://boernehaventirsdalen.randers.dk/boernehaven-tirsdalen/

Leder:                                  Trine Norenmann mail: tns@randers.dk

Åbningstider

Mandag til torsdag           6.10 – 16.30

Fredag                              6.10 – 16.00

Lukkedage, hvor vi har fællespasning med Mariendal Børnehus, Kristrup Børnehus og Kristrup Vuggestue:

  • De tre dage op til påske
  • Dagen efter Kristi Himmelfart
  • Uge 29 og 30
  • Den 24. december er helt lukket, men vi har fællespasning i dagene mellem jul og nytår.

En typisk dag i børnehaven

  • Børnehaven åbner kl 6.10, og der kan spises morgenmad fra 6.10 – 7.30.
  • Fra 7.30 – 8.50 er der morgenaktiviteter på stuerne. Børnene er velkomne til at være på den stue, de har lyst til. I denne periode spiser børnene deres formiddagsmad, når og hvis de er sultne.
  • 9.00 er der samling på stuerne. 
  • Efter samling går de planlagte aktiviteter i gang.
  • fra kl. 11.00 spiser vi frokost, putter børn og gør os klar til at komme på legepladsen.
  • 00 – 14.00 er der pauser for de voksne og diverse eftermiddagsaktiviteter, spontane og planlagte.
  • kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad.
  • Fra kl. 14.00 er der igen leg og aktiviteter ude og inde.

I børnehaven har vi 3 stuer hver med max. 22 børn. Alle stuer har 3 fastansatte pædagoger og lejlighedsvis studerende eller andre praktikanter.

Grønærterne (3 – 4 årige):

Christina, pædagog         Nanna, pædagog              Susanne, pædagog

Spirerne (3 – 4 årige):

Lisette, pædagog               Signe, pædagog                Birgitte, pædagog

Brumbasserne (5 – 6 årige):

Dalton, pædagog              Lise, pædagog                   Line, pædagog                  Mette, pædagog

Fra marts til juni er en af pædagogerne fra Brumbasserne med i førskolen på Kristrup Skole. Så der er ikke altid 4 pædagoger på denne stue.

Jane er pædagogmedhjælper og hjælper til på alle stuerne efter behov. Jane løser også diverse praktiske opgaver i hele huset.

Trine er leder af børnehaven.

Børnehavens grundlag

Vores børnehave er ikke større, end at vi hurtigt lærer hinanden at kende, og selvom vi er stueopdelte, har børnene masser af muligheder for at lege på tværs af huset.

Dagligdagene er overskuelige i et lille hus, og det er med til at skabe trygge rammer og genkendelighed. Vi ser det som vores allervigtigste opgave at give børnene en tryg, omsorgsfuld og udviklende børnehavetid. Vi arbejder med at dele børnene op i mindre grupper og med, at de voksne er nærværende og til stede. Derfor har alle pædagoger forberedelsestid, så de ikke skal gå så meget fra stuen i det, der gerne skulle være deres ”børnetid”. 

Vi vægter at have et godt arbejdsklima, hvor vi griner sammen og behandler hinanden godt. Vi tror, at det smitter af på børn og forældre.

Børnehavestart

Vi vil gerne invitere jer til et forbesøg – rigtig gerne med jeres barn.

Vi foreslår____________________ d._____________kl._________ med jeres primærpædagog

Hvis I ikke kan på det tidspunkt, ring til os så vi sammen kan finde et andet tidspunkt.

Jeres barn skal gå på ___________________________ og

_____________________ er jeres primærpædagog

Det er primærpædagogen, I holder opstartsmøde med, og som er tovholder omkring det pædagogiske arbejde med jeres barn. 

Det er vigtigt for os at fortælle, at den daglige kontakt med jeres barn og med jer varetages af alle på stuen, og at alle voksne i huset kender jer og jeres barn. Dette for at skabe størst mulig tryghed for jeres barn, da det ikke er altid, at primærpædagogen er til stede. 

Som forældre kan I hjælpe os med at skabe denne tryghed ved at være fleksible med hvilken voksen I afleverer jeres barn til om morgenen og vise jeres barn, at han/hun kan være tryg ved alle voksne i huset.  I ydertimerne og ferier er det ikke altid, at der er voksne fra alle 3 stuer på arbejde.

Indkøring

Når et barn skal starte i børnehaven, er det egentlig ikke kun barnet, der starter - det er hele familien. En af de store forskelle på at gå i vuggestue/dagpleje og i børnehave er, at der er færre pædagoger til en større gruppe børn, og at børnene er langt mere aktive end helt små børn. Det kan for nogle børn være lidt overvældende, fordi de samtidig går fra at være det største barn i vuggestuen /dagplejen til nu at være den mindste. Så rammerne omkring hverdagen forandrer sig meget.

Det er helt naturligt at være træt efter en børnehavedag, og det er også helt almindeligt, at man som nyt barn i børnehaven er lidt på sidelinjen og kigger det hele lidt an.

Der er mulighed for at sove lur i børnehaven.

Hvordan indkøringen helt praktisk foregår, er meget individuelt og aftales på opstartsmødet.

Når I har gået i børnehaven i 3 måneder, holder vi en samtale med jer om, hvordan det går. Denne 3 måneders samtale afholdes, hvis I er friske på det, hjemme hos jer. Det er hyggeligt for børnene, at der er en voksen fra børnehaven, der ved, hvor de bor og har set deres værelse. Hvis I ikke har lyst til at få besøg, afholder vi samtalen i børnehaven og det er helt ok.

Kommunikation i det daglige

Vi bruger Aula som kommunikationsmiddel mellem børnehave og hjem. Det er meget vigtigt, at I orienterer jer på Aula, for det er her, mange vigtige meddelelser kommer til jer. Vi vægter også det daglige møde med jer højt. Hvis I har brug for at tale med os omkring jeres barn om andet og mere end dagligdags ting, så kan I altid bede om et møde med os. Vi foretrækker, at vi ikke taler om børnene hen over hovedet på dem, medmindre det er dagens succeshistorier.

Hvad skal der være i garderoben

At gå i børnehave kan være et beskidt arbejde

Det er vigtigt, at der i garderoben er alt det, barnet skal bruge for at kunne deltage i udendørs aktiviteter. Der er ikke noget værre end at blive kold og våd og mangle varmt og tørt tøj. 

Efterår/vinter

Efterår og vinter er præget af både regn, sne og kulde, og det kræver både varmt og vandtæt tøj, der helst også skal være komfortabelt. 

Her er, hvad vi anbefaler, der skal være i garderoben:

  1. Flyverdragt(er)
  2. Termotøj
  3. Vandtætte vinterstøvler - termostøvler er gode om efteråret
  4. Varme handsker - gerne vandtætte luffer
  5. Elefanthue(r)
  6. Regntøj
  7. Varme trøjer
  8. Varme strømper
  9. Bukser
  10. Langærmede trøjer

Med denne huskeliste til garderoben i børnehaven, er du som udgangspunkt sikker på, at dit barn har mulighed for at holde sig varm og tør hele dagen.  

Forår/sommer

Forår- og sommer byder heldigvis på bedre vejr og højere temperaturer, men vi går sjældent fri af både regnfulde og stormfulde dage. Så shorts og t-shirt er desværre ikke nok til børnehavegarderoben. 

Her er, hvad vi anbefaler, der skal være i garderoben:

  1. Termotøj
  2. Gummistøvler
  3. Kondisko 
  4. Sandaler 
  5. T-shirts
  6. Solhat
  7. Langærmede trøjer
  8. Lange bukser
  9. Shorts
  10. Regntøj

Det er en god idé at have flere forskellige former for fodtøj, så barnet har et godt udvalg uanset vejr. 

Husk skiftetøj

Det er en skam, hvis barnet ikke er dækket ind med skiftetøj. Så sørg for, at der i garderoben er en pose eller kasse med skiftetøj med f.eks.:

  1. Strømper
  2. Undertøj
  3. T-shirts
  4. Bluser
  5. Bukser

Strømper kan f.eks. hurtigt blive våde, hvis barnet nyder at hoppe i vandpytter. Derfor skal man aldrig gå ned på skiftetøj, som hører til i enhver garderobe. 

Vi vil gerne have, at garderoberne tømmes hver fredag, så de kan gøres rent. Tag gerne den sorte kasse med hjem også.

Det er jeres ansvar som forældre, at der er skiftetøj og bleer.

Trivsel

Hvis vi oplever, at et barn ikke trives, vil vi altid tage fat i jer forældre, så vi sammen kan tale om, hvad vi skal gøre for, at barnet kommer i bedre trivsel. 

Hvis I oplever at jeres barn ikke trives, er I selvfølgelig altid velkomne til at tage fat i os og få en snak om, hvad vi ser her hos os.

Det er altid godt, hvis I informerer os ved ændringer i barnets liv. Det kan både være positive eller svære ting, der rør sig i barnets virkelighed. Det kan handle om samvær, der ændres, skilsmisser, familieforøgelse, dødsfald i familien, flytninger, nye arbejdsvilkår for forældrene, at en forælder får en ny partner - eller alt muligt andet.

Vi vil gerne vide, hvad der foregår i børnenes liv, ikke fordi vi er nysgerrige - men fordi det giver os de bedste muligheder for at støtte op om barnet og selvfølgelig om hele familien.

Hvis vi eller I, har brug for sparring udefra, er det muligt for os at indkalde til et tværfagligt møde. 

Til et tværfagligt møde kan vi indkalde forskellige faggrupper fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). Det kan være talepædagog, fysioterapeut, psykolog, sundhedsplejerske eller en fremskudt rådgiver. Sammen med jer beslutter vi, hvilke personer der er relevante at indkalde til mødet.

Et tværfagligt møde er også det forum, hvor det besluttes, om der skal oprettes en sag hos PPR, altså om en fra PPR skal indgå i et yderligere samarbejde om barnets trivsel.

Sygdom

Børn må ikke være i børnehaven, hvis de er syge. Det kan være vanskeligt at bedømme, hvornår et barn er for sygt til at være i børnehaven. En tommelfingerregel er, at barnet skal kunne følge den daglige rytme i børnehaven og deltage i de aktiviteter, der sker.

Vi følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og i tvivlstilfælde kan vi kontakte embedslægen.

Vi giver ikke medicin til børnene. Undtaget er medicin til børn med kroniske lidelser som astma. I de tilfælde skal der foreligge en skriftlig instruktion fra lægen om brugen af præparatet. Medicin opbevares i et aflåst skab.

Ved sygdom eller andet fravær vil det være dejligt, hvis I skriver det på Aula til os.

Mad

Børn er i børnehaven næsten hver dag, og de opholder sig en stor del af dagen hos os. Vi har som børnehave et medansvar for at lære børnene om sund kost og sunde madvaner. Vi kan give dem glæden ved det sociale samvær rundt om et spisebord. Børn og voksne spiser sammen i mindre grupper. De voksne blander sig ikke i, hvad børnene har med i madpakkerne, og i hvilken rækkefølge børnene spiser de forskellige ting. Det kan være godt at vide for jer, så I kan have det med i jeres overvejelser, når I laver madpakken. Det er jer forældre, der har ansvaret for, at madpakken er sund og nærende.

Børnene medbringer 2 madpakker, 1 formiddagsmadpakke og 1 frokostmadpakke. Disse lægges i køleskabet, som står på stuen.

Hvis I er i tvivl om, hvad børnenes madpakke fx kan indeholde, så tag fat i os. Vi ser mange madpakker hver dag.

Alle børn skal medbringe en drikkedunk, som fyldes med vand i løbet af dagen ved behov.

Til eftermiddagsmad medbringer hvert barn frugt til et fælles frugtfad. I kan vælge at tage et stykke frugt med hver dag, eller fx en melon som er til flere dage.

Hver måned betaler alle forældre 35 kr. til en fælles kasse. Denne kasse betaler morgenmad, lidt brød eller andet til eftermiddagsmad og diverse. Diverse kan være snolder til fastelavnstønden, saftevand til en varm sommerdag, bålmad en tilfældig dag i september eller lignende. 

De 35 kr indsættes på reg.nr 6187 konto.nr 0004657802 – I vælger selv, om I betaler pr. måned eller for længere perioder ad gangen. 

Husk at skrive barnets navn og stue på indbetalingen.

Vi glæder os til at lære jer at kende.

Mange hilsner

Børnehaven Tirsdalen